Propozycje nowych opłat za bilety komunikacji miejskiej - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Propozycje nowych opłat za bilety komunikacji miejskiej

Opracowany został projekt zmian cen biletów tarnowskiej komunikacji miejskiej. Zakłada on uatrakcyjnienie oferty dla stałych pasażerów tarnowskich autobusów poprzez obniżenie cen biletów okresowych i wydłużenie czasu ich obowiązywania, przy jednoczesnym podniesieniu ceny biletu jednorazowego. Ma to m.in. zachęcić do korzystania z miejskiej komunikacji większą liczbę tarnowian. Projekt trafi do radnych, którzy podczas majowej sesji podejmą ostateczną decyzję o jego wprowadzeniu w życie. Jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, wejdzie w życie 1 lipca.

Projekt zakłada dość istotną obniżkę cen biletów okresowych, co ma zachęcić tarnowian do ich zakupu i w większym niż dotychczas zakresie korzystanie z oferty komunikacji publicznej. Proponowana jest likwidacja biletów okresowych na dwie linie wraz z pozostawieniem biletów okresowych na jedną linię oraz na sieć linii. Zamiast biletów 5-miesięcznych wprowadzono bilety okresowe 6-miesięczne. Dla użytkowników biletów okresowych projekt taryfy przewiduje obniżenie cen średnio o około 8,9%. Jako dodatkowy rodzaj biletu projekt przewiduje nowy bilet okresowy na 12 miesięcy.

Pojawi się nowy rodzaj biletu okresowego jednomiesięcznego dla uczniów tarnowskich szkół podstawowych i szkół działających na terenie gmin, z którymi Gmina Miasta Tarnowa zawarła porozumienia o wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego. Cena takiego biletu okresowego wynosić ma tylko 10 zł.

Nowa taryfa zakłada likwidację biletów czasowych 15- minutowych oraz wprowadzenie tylko jednego rodzaju biletów ulgowych stanowiących 50% ceny biletu normalnego dla wszystkich rodzajów biletów papierowych oraz biletów w tzw. elektronicznej taryfie odległościowej. Dla obecnych użytkowników biletów ulgowych lokalnych w przypadku większości rodzajów biletów oznacza to obniżkę cen.

W przypadku biletów elektronicznych w tzw. taryfie odległościowej dla obecnych użytkowników biletów normalnych i ulgowych ustawowych nowa taryfa przewiduje średni wzrost cen o około 15 proc. Natomiast dla użytkowników biletów elektronicznych ulgowych w taryfie odległościowej nowy cennik spowoduje średnie zmniejszenie cen o ponad 22 proc. w odniesieniu do obecnych rodzajów biletów ulgowych lokalnych.

Cena jednorazowego biletu papierowego normalnego wzrośnie z 2,40 zł do 3,20 zł, biletu ulgowego do 1,60 zł. Przypomnieć należy, iż dotychczasowa cena była jedną z najniższych w Polsce, obowiązywała od 2015 roku, gdy nastąpiła obniżka ceny biletu normalnego z kwoty 3 zł i ulgowego z 2 zł.

Projektodawcy nowej taryfy zakładają, iż przyrost liczby zakupionych biletów w grupie tzw. odległościowych nie będzie mniejszy niż 20 proc., a w grupie biletów okresowych nie mniejszy niż 5 proc. Jeżeli radni zaakceptują taryfę i wejdzie ona w życie 1 lipca pozwoli to zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów o około 546 tys. zł w porównaniu z rokiem 2018.

W tym miejscu przypomnieć warto, iż z budżetu miasta w ubiegłym roku dołożono do komunikacji publicznej ponad 22 mln zł, czyli tarnowianom sfinansowano około 70 proc. faktycznej wartości każdego zakupionego biletu.

* * *

Po wycofaniu z eksploatacji starych jelczy tarnowianie mają obecnie do dyspozycji jeden z najnowocześniejszych taborów autobusowych dla potrzeb komunikacji publicznej w Polsce. Autobusy nie tylko są monitorowane, ale również „mówią”, wyświetlają na cyfrowych ekranach różne informacje, przebieg trasy, można w nich naładować telefony komórkowe…

W latach 2017-2018 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupiło 40 nowoczesnych autobusów, które od października 2017 roku sukcesywnie wprowadzane były do eksploatacji i obecnie już wszystkie jeżdżą po tarnowskich ulicach. Wydano na ten cel ponad 38 mln 734 tys. zł, aż 31 mln 240,7 tys. zł z tej kwoty to dofinansowania przyznane przez Unię Europejską.

Większość nowych autobusów jest niskopodłogowych, mają rozkładane rampy wjazdowe dla osób niepełnosprawnych, klimatyzację, monitoring i cyfrowy system obsługi pasażera. Tenże składa się z trzech zewnętrznych wyświetlaczy, jednego wewnętrznego, zapowiadane głosowo są kolejne przystanki, a dzięki gniazdom USB udostępnionych pasażerom można podładować telefon komórkowy. Każdy autobus wyposażony jest kamery monitoringu, z których obraz ma na swoim wyświetlaczu kierowca i jest on też przekazywany do centrum zarządzania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – to dla bezpieczeństwa pasażerów. Nagrania ewentualnych incydentów mogą być łatwo odtworzone w celu szczegółowego poznania ich przebiegu.

Tarnowskie autobusy sukcesywnie są wyposażane w kamery cofania i cały tabor będzie miał te urządzenia. Wszędzie będzie działał również system liczenia pasażerów, przekazujący na bieżąco do Zarządu Dróg i Komunikacji dane o wykorzystaniu autobusów. Istotną nowinkę będzie też zintegrowanie autobusów z już tworzonym Inteligentnym Systemem Transportowym.

PROPONOWANE CENNIKI NOWEJ TARYFY UMIESZCZONE SĄ W PLIKACH DO POBRANIA

 


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejTarnów.pl miesięcznik miejski