Propozycje nowych opłat za bilety komunikacji miejskiej
Opracowany został projekt zmian cen biletów tarnowskiej komunikacji miejskiej. Zakłada on uatrakcyjnienie oferty dla stałych pasażerów tarnowskich autobusów poprzez obniżenie cen biletów okresowych i wydłużenie czasu ich obowiązywania, przy jednoczesnym podniesieniu ceny biletu jednorazowego. Ma to m.in. zachęcić do korzystania z miejskiej komunikacji większą liczbę tarnowian. Projekt trafi do radnych, którzy podczas majowej sesji podejmą ostateczną decyzję o jego wprowadzeniu w życie. Jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, wejdzie w życie 1 lipca.
Projekt zakłada dość istotną obniżkę cen biletów okresowych, co ma zachęcić tarnowian do ich zakupu i w większym niż dotychczas zakresie korzystanie z oferty komunikacji publicznej. Proponowana jest likwidacja biletów okresowych na dwie linie wraz z pozostawieniem biletów okresowych na jedną linię oraz na sieć linii. Zamiast biletów 5-miesięcznych wprowadzono bilety okresowe 6-miesięczne. Dla użytkowników biletów okresowych projekt taryfy przewiduje obniżenie cen średnio o około 8,9%. Jako dodatkowy rodzaj biletu projekt przewiduje nowy bilet okresowy na 12 miesięcy.
Pojawi się nowy rodzaj biletu okresowego jednomiesięcznego dla uczniów tarnowskich szkół podstawowych i szkół działających na terenie gmin, z którymi Gmina Miasta Tarnowa zawarła porozumienia o wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego. Cena takiego biletu okresowego wynosić ma tylko 10 zł.
Nowa taryfa zakłada likwidację biletów czasowych 15- minutowych oraz wprowadzenie tylko jednego rodzaju biletów ulgowych stanowiących 50% ceny biletu normalnego dla wszystkich rodzajów biletów papierowych oraz biletów w tzw. elektronicznej taryfie odległościowej. Dla obecnych użytkowników biletów ulgowych lokalnych w przypadku większości rodzajów biletów oznacza to obniżkę cen.
W przypadku biletów elektronicznych w tzw. taryfie odległościowej dla obecnych użytkowników biletów normalnych i ulgowych ustawowych nowa taryfa przewiduje średni wzrost cen o około 15 proc. Natomiast dla użytkowników biletów elektronicznych ulgowych w taryfie odległościowej nowy cennik spowoduje średnie zmniejszenie cen o ponad 22 proc. w odniesieniu do obecnych rodzajów biletów ulgowych lokalnych.
Cena jednorazowego biletu papierowego normalnego wzrośnie z 2,40 zł do 3,20 zł, biletu ulgowego do 1,60 zł. Przypomnieć należy, iż dotychczasowa cena była jedną z najniższych w Polsce, obowiązywała od 2015 roku, gdy nastąpiła obniżka ceny biletu normalnego z kwoty 3 zł i ulgowego z 2 zł.
Projektodawcy nowej taryfy zakładają, iż przyrost liczby zakupionych biletów w grupie tzw. odległościowych nie będzie mniejszy niż 20 proc., a w grupie biletów okresowych nie mniejszy niż 5 proc. Jeżeli radni zaakceptują taryfę i wejdzie ona w życie 1 lipca pozwoli to zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów o około 546 tys. zł w porównaniu z rokiem 2018.
W tym miejscu przypomnieć warto, iż z budżetu miasta w ubiegłym roku dołożono do komunikacji publicznej ponad 22 mln zł, czyli tarnowianom sfinansowano około 70 proc. faktycznej wartości każdego zakupionego biletu.
* * *
Po wycofaniu z eksploatacji starych jelczy tarnowianie mają obecnie do dyspozycji jeden z najnowocześniejszych taborów autobusowych dla potrzeb komunikacji publicznej w Polsce. Autobusy nie tylko są monitorowane, ale również „mówią”, wyświetlają na cyfrowych ekranach różne informacje, przebieg trasy, można w nich naładować telefony komórkowe…
W latach 2017-2018 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupiło 40 nowoczesnych autobusów, które od października 2017 roku sukcesywnie wprowadzane były do eksploatacji i obecnie już wszystkie jeżdżą po tarnowskich ulicach. Wydano na ten cel ponad 38 mln 734 tys. zł, aż 31 mln 240,7 tys. zł z tej kwoty to dofinansowania przyznane przez Unię Europejską.
Większość nowych autobusów jest niskopodłogowych, mają rozkładane rampy wjazdowe dla osób niepełnosprawnych, klimatyzację, monitoring i cyfrowy system obsługi pasażera. Tenże składa się z trzech zewnętrznych wyświetlaczy, jednego wewnętrznego, zapowiadane głosowo są kolejne przystanki, a dzięki gniazdom USB udostępnionych pasażerom można podładować telefon komórkowy. Każdy autobus wyposażony jest kamery monitoringu, z których obraz ma na swoim wyświetlaczu kierowca i jest on też przekazywany do centrum zarządzania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – to dla bezpieczeństwa pasażerów. Nagrania ewentualnych incydentów mogą być łatwo odtworzone w celu szczegółowego poznania ich przebiegu.
Tarnowskie autobusy sukcesywnie są wyposażane w kamery cofania i cały tabor będzie miał te urządzenia. Wszędzie będzie działał również system liczenia pasażerów, przekazujący na bieżąco do Zarządu Dróg i Komunikacji dane o wykorzystaniu autobusów. Istotną nowinkę będzie też zintegrowanie autobusów z już tworzonym Inteligentnym Systemem Transportowym.
PROPONOWANE CENNIKI NOWEJ TARYFY UMIESZCZONE SĄ W PLIKACH DO POBRANIA